Treintrip naar Flåm en bezoekersmaand - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Rebekka van Ingen - WaarBenJij.nu Treintrip naar Flåm en bezoekersmaand - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Rebekka van Ingen - WaarBenJij.nu

Treintrip naar Flåm en bezoekersmaand

Door: Rebekka

Blijf op de hoogte en volg Rebekka

30 Oktober 2018 | Noorwegen, Bergen

Lieve allemaal,

Wat heb ik een leuke maand gehad! Hoog tijd om dit weer eens te delen. Het gaat goed met mij! Ik heb het naar mijn zin in mijn appartement, met mijn huisgenoten en alle andere studenten die ik hier heb leren kennen. Ik ben net zo’n beetje van mijn verkoudheid af, want dat gebeurt hier wel snel met het koude weer. Bergen wordt de regenachtigste stad van Europa genoemd. Als Nederlander dacht ik hier wel tegen te kunnen, maar ik moest er wel echt aan wennen. Ik heb mijn paraplu hier altijd bij me, en dit werkt samen met de juiste kleding prima om het weer te trotseren.

Het weer zorgt ervoor dat we extra blij zijn als het droog is en proberen we dat ook te benutten. Van de zeven bergen heb ik er nu vijf gehad: Ulriken, Floyen, Løvstakken Damsgård en Rundemanen. Hiervan is Løvstakken mijn favoriet, omdat je op de top helemaal rond kunt kijken en daardoor niet alleen het centrum van de stad kunt zien, maar ook nog veel andere bergen.

Ik heb ook veel bezoek gehad. Als eerste kwam Dumain mij voor een lang weekend opzoeken. Het was heel erg fijn om weer met elkaar te zijn, we hebben er heel erg van genoten. We beklommen de hoogste berg Ulriken (643 meter) en aten daar een kaneelbroodje op de top. Het kan haast niet meer Noors dan dat! Dat Noorwegen een modern land is, kun je hier zien aan de ouders met hun baby. Je ziet eigenlijk net zo vaak een vader achter een kinderwagen als dat je een moeder ziet lopen met kind. Dumain keek zijn ogen uit. Ik snap het niet, dat is toch de normaalste zaak van de wereld? ;)
Het was niet leuk om weer afscheid te moeten nemen, maar in december gaan we met elkaar een weekend naar het hoge noorden: Tromsø. In deze stad hopen we het noorderlicht te kunnen zien en wellicht te gaan skiën.

Het weekend daarna kwamen Sander, Debora en Samuël. Ik sliep bij hun in de airbnb en ik vond het heel erg fijn om zo’n weekend gezellig tijd met elkaar door te brengen: samen koken, spelletjes doen, boer zoekt vrouw kijken. Genieten! Verder hebben ook zij de stad bewonderd en viel het hun op dat er ontzettend veel Tesla’s rondrijden. We hebben Floyen beklommen en we hebben nog een avond gegeten bij een leuke pizzeria. Ik kreeg zelfs nog cadeautjes voor mijn verjaardag en ik kreeg weer eens Nederlandse wijn. Hier drink ik dat bijna niet omdat het erg duur is.

Vorige week had ik nog een leuke dagtrip op de planning staan. Een studentenorganisatie had een reis georganiseerd naar het dorp Flåm. Dit is een heel klein plaatsje die erg mooi gelegen ligt aan een fjord. Als eerste vertrokken we met de bus en kwamen we bij een waterval genaamd ‘Tvindefossen’. Daarna reden we verder naar Flåm. Ik was samen met Saskia en we hebben rondgelopen in het dorpje en gewandeld langs het fjord. Daarna gingen we met een ouderwetse trein naar het plaatsje Myrdal. Tijdens deze treinreis zie je heel mooie landschappen en watervallen. Myrdal ligt een stuk hoger, hier lag dus ook sneeuw. Vanaf Myrdal namen we de trein weer terug naar Bergen. Ik vond het heel leuk om op deze manier wat meer van de Noorse natuur te zien!

Afgelopen weekend kwamen mijn ouders op bezoek. Zij hadden ontzettend geluk met het weer: het regende geen enkel moment. Het was wel koud, maar ook zonnig. Op vrijdagavond gingen we naar een café, waar een vriendin uit de kerk een concert gaf. Een heel gezellig begin van het weekend. Er zijn nu een aantal standaard ‘activiteiten’ om te doen als mensen op bezoek komen: Fantoft laten zien (de plek waar ik woon) en het fjord wat hier dichtbij ligt, een wandeling door de stad langs alle hoogtepunten, een berg beklimmen en naar mijn kerk.

Met mijn ouders beklom ik nogmaals Floyen. Voor mama was het best een uitdaging maar ik ben trots op haar dat het is gelukt! Op maandag beklom ik samen met papa Løvstakken, en hij vond dit uitzicht net als ik prachtig. Om naar mijn kerk te gaan met gasten vind ik ook een heel leuk onderdeel. Het was leuk om aan mijn ouders te laten zien waarom ik me daar thuis voel en de mensen voor te stellen die ik daar heb leren kennen. Het was daarnaast bijzonder dat de dienst over familie ging. Gisteren zijn zijn weer vertrokken.

In november komen nog twee vriendinnen mij opzoeken, namelijk Christi en Anne. Daarnaast ben ik me nu langzaam aan het voorbereiden op mijn tentamens.
Vergeet niet mijn toegevoegde foto’s te bekijken!

Groetjes!
Rebekka

  • 06 November 2018 - 11:01

    Opa En Oma Van Doorn:

    Dag Rebekka.
    Zondag j.l. was je vader bij ons en hebben we deze foto ook al bekeken.
    Het is nu dinsdagmiddag en hebben we ze nogmaals gezien.
    Maar ze blijven mooi om naar te kijken.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rebekka

Hoi! Ik ben Rebekka. Welkom op deze blog over mijn avontuur in Bergen! Ik ben 21 jaar en ik studeer Algemene Sociale Wetenschappen in Utrecht. Het eerste semester van 2018/2019 zal ik vakken gaan volgen in Bergen, Noorwegen. Ik zit dan in het derde jaar van mijn studie. Omdat ik veel profileringsruimte in mijn studie heb, kan ik veel zelf invullen. Wanneer ik terugkom hoop ik af te studeren. Schrijven vind ik leuk om te doen, daarom hoop ik jullie via deze weg op de hoogte te houden van alles wat ik meemaak! Liefs, Rebekka

Actief sinds 20 Juni 2018
Verslag gelezen: 537
Totaal aantal bezoekers 7488

Voorgaande reizen:

06 Augustus 2018 - 20 December 2018

Studeren in Bergen

Landen bezocht: