De eerste dagen in Bergen - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Rebekka van Ingen - WaarBenJij.nu De eerste dagen in Bergen - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Rebekka van Ingen - WaarBenJij.nu

De eerste dagen in Bergen

Blijf op de hoogte en volg Rebekka

08 Augustus 2018 | Noorwegen, Bergen

Hoi allemaal!

Maandag ben ik aangekomen in Bergen. Hoewel ik hier nog maar 2 dagen ben voelt het al een stuk langer, omdat er zoveel in de tussentijd is gebeurd.
Maandag om 11 uur 's ochtends vertrok onze vlucht. Ik had een redelijk groot uizwaaicomité, namelijk papa, mama, Debora, Samuël, Dumain, Christi en Anne. Zo lief dat iedereen meeging!
Ik vond het wel heel lastig om afscheid te nemen en te bedenken dat ik toch best een tijdje van mijn vertrouwde omgeving weg ben. Toch had ik ook zin om dit avontuur te laten beginnen.

Ik vloog samen met Dennis, Jasper en Saskia. Zij studeren ook alle drie in Utrecht. In Oslo hadden we nog een overstap voor de vlucht naar Bergen. Binnen no time waren we in Bergen. Het viel ons meteen al op dat het een stukje frisser was.
Fantoft (de plek waar wij wonen en bijna alle internationale studenten) zit op ongeveer 20 minuten van de luchthaven vandaan met de tram. Daar konden we onze bagage in iemands appartement even laten staan zodat we onze sleutels op konden halen in het stadscentrum. Al in de tram keken we veel naar buiten, naar alles wat er te zien is. Het is erg mooi! Het voelde vooral alsof we op vakantie waren.

Nadat we onze sleutels hadden opgehaald gingen we nog even naar de supermarkt en daarna konden we naar onze eigen appartementen gaan. Ik zit op de zesde verdieping van één van de pas gerenoveerde complexen. De verschillen zijn daarom erg groot. Onze keuken is gloednieuw en luxe, waar de andere panden erg krakkemikkig en muf zijn. Met luxe bedoel ik ook wel echt luxe, voor studentenbegrippen zeker! Ik deel de keuken met 15 anderen, iedereen heeft zijn eigen kastje, gedeelte van de koelkast en diepvrieslade. Daarnaast hebben we een balkon, zijn er twee vaatwassers en zelfs een cooker. Ik kan ook makkelijk naar het dakterras bovenop het complex.
Ik deel mijn slaapkamer met een Frans meisje, ze heet Andrea. Zij is erg aardig en komt toevallig uit Bretagne (waar ik net op vakantie ben geweest). We hebben een mooi uitzicht, allebei een bureau en kledingkast en een mooie douche. Niets te klagen dus!
Van mijn 'flatmates' waren er toen ongeveer 7, en de rest druppelt nu langzaam binnen. Er is ondertussen ook een ander Nederlands meisje bijgekomen. In totaal zijn we straks dus met z'n zestienen.

Inmiddels was er al redelijk wat tijd verstreken en besloten we niet naar de Ikea te gaan, maar wat te gaan eten bij Burger King. Redelijk duur, maar een fijne maaltijd na zo'n reisdag.

Gisteren moesten we dan toch wel echt naar de Ikea, want ik had toch een dekbed, beddengoed en handdoeken nodig. Wat opviel in de Ikea en ook daarbuiten is dat het hier allemaal heel gemoedelijk gaat. Geen asociale mensen in de tram, geen overvolle Ikea. Dat kan ook niet anders met maar 5 miljoen inwoners in zo'n groot land natuurlijk. De mensen lijken ook erg fit en gezond te zijn. Je ziet veel mensen sporten en je ziet bijna geen dikke mensen en je ziet ook niemand roken. Alles is erg goed voor elkaar. Er gaat bijvoorbeeld een gratis bus naar Ikea, voor alle studenten hier.
Tijdens de rit naar Ikea zagen we al een glimp van het centrum van Bergen. Het ziet er zo mooi uit! Gekleurde huisjes, leuke parkjes, mooie winkelpanden. Het lijkt me leuk om dat te gaan ontdekken.

We hebben ook praktische zaken geregeld zoals een reispas, waarmee we gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer.
's Avonds aten we pasta pesto met een aantal andere internationale studenten.

Vandaag ging ik voor het eerst hiken met een groep studenten. We beklommen de berg 'Ulriken', zo'n 600 meter hoog. Het was nog best wel een uitdaging, want het was erg steil. Het uitzicht bovenaan was erg gaaf, je kon heel ver kijken.
Verder ben ik vandaag nog naar een informatiebijeenkomst geweest met allerlei praktische informatie. Bij de studentencomplexen zit een club waar vanalles georganiseerd wordt. Bijna elke avond kun je er terecht voor een filmavond, een spelletjes avond of karaoke feestjes.

Het weer is zoals je het verwacht van Bergen: veel regen. Echter is het niet per se harde regen, het miezert vooral veel. Toch is het nu nog goed te doen, bij onze wandeling vandaag was het steeds droog.
Alles is hier erg duur, maar er zijn wel wat goedkopere supermarkten waar het nog wel te doen is.
Morgen begint de introductieweek. Toen we in een academische winkel waren kon ik mijn vakken opzoeken en de boeken inkijken die ik zal moeten aanschaffen. Eigenlijk kreeg ik er wel zin van om naar de universiteit te gaan (nerd alert).

Al met al gaat het dus best wel goed, en heb ik het idee dat ik hier mijn plekje wel ga vinden. Ik kom al redelijk in het Engels praten, al kom ik niet altijd uit mijn woorden. Maar ik mis jullie allemaal al wel een beetje!

Liefs!
Rebekka








  • 08 Augustus 2018 - 22:26

    Bud:

    You go girl!!
    En houd ons op de hoogte please:)

  • 13 Augustus 2018 - 12:45

    Anton Van Doorn En Corrie Van Doorn Wijnen:

    Dag Rebekka

    Je verslag hebben we gelezen en we vinden het fantastisch zoveel jullie beleven.
    De foto's waren ook mooi. En wat is het daar bij jou een ruig en prachtig landschap.
    We wensen jullie een fijne tijd toe en veel studie zin en hopen dat jullie niet aan de
    boemel gaan in zo'n prachtig land.
    Met ons gaat het goed. Het is nu maandag 13 augustus 2018 en het is13.20 uur.

    Opa en oma van Doorn










Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rebekka

Hoi! Ik ben Rebekka. Welkom op deze blog over mijn avontuur in Bergen! Ik ben 21 jaar en ik studeer Algemene Sociale Wetenschappen in Utrecht. Het eerste semester van 2018/2019 zal ik vakken gaan volgen in Bergen, Noorwegen. Ik zit dan in het derde jaar van mijn studie. Omdat ik veel profileringsruimte in mijn studie heb, kan ik veel zelf invullen. Wanneer ik terugkom hoop ik af te studeren. Schrijven vind ik leuk om te doen, daarom hoop ik jullie via deze weg op de hoogte te houden van alles wat ik meemaak! Liefs, Rebekka

Actief sinds 20 Juni 2018
Verslag gelezen: 414
Totaal aantal bezoekers 7486

Voorgaande reizen:

06 Augustus 2018 - 20 December 2018

Studeren in Bergen

Landen bezocht: