Gesetteld! - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Rebekka van Ingen - WaarBenJij.nu Gesetteld! - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Rebekka van Ingen - WaarBenJij.nu

Gesetteld!

Door: Rebekka

Blijf op de hoogte en volg Rebekka

02 September 2018 | Noorwegen, Bergen

God dag! (Goeiedag!)

Morgen is het een maand geleden dat ik naar Noorwegen vloog voor dit nieuwe avontuur. Ik kan wel zeggen dat ik me na deze maand thuis voel hier in Bergen. Ik kan een klein beetje Noors, ik leer het stadscentrum steeds beter kennen en het voelt fijn om aan het eind van de dag weer in het appartement te komen.

Het welkomstprogramma van de universiteit was voor de hele universiteit en er was ook een kennismaking met je eigen faculteit, wat voor mij de sociale faculteit is. Er werd ook een hike georganiseerd naar Fløyen, de makkelijkst te beklimmen berg rondom Bergen en mijn tweede hike in totaal. Later heb ik ook nog Løvstakken beklommen, dus nu heb ik drie van de zeven bergen van Bergen gehad. Løvstakken vond ik persoonlijk het gaafst, omdat je veel andere bergen, de oceaan én het stadscentrum kunt zien op de top.
Verder maakten we in deze week kennis met onze mentorgroep (een Noorse klas) en waren er officiele openingsceremonies.
Daarnaast was er een markt om alle studentenorganisaties in Bergen te leren kennen, zoals sportclubs. Dit was meer gericht aan de Noorse studenten.

Toen begon de mentorweek. Er waren die week veel feesten en andere activiteiten. Helaas waren er voor veel activiteiten zoals bowlen niet zoveel plekken, waar ik niet meer aan mee kon doen. Ik heb die week daardoor niet zo heel veel gedaan, wat ik wel jammer vond.
Wel zijn we naar het aquarium geweest en naar de filmavond op de sociale faculteit.

Straks ga ik naar Salt (zout). Dat is de internationale kerk waar ik met twee Nederlandse meiden elke week naartoe ga. Er zijn elke zondag vier diensten, waarvan drie Noors en de middagdienst is in het Engels.
Er zijn bijna alleen maar twintigers en veel andere studenten. Ik voelde me erg welkom, omdat ze erg gericht zijn op mensen die hier voor kortere tijd verblijven. Je wordt snel aangesproken en ik heb er al een heel aantal mensen leren kennen.
De kerkdienst vindt plaats in een nachtclub. De pastoor probeert in zijn preken ook sceptisch te zijn naar de seculiere, welvarende maatschappij die Noorwegen geworden is en daarmee zijn zijn preken erg praktisch en bij de tijd.
Verder is de kerk erg modern, er is een complete band en iedereen kan zich vrij voelen om te zijn wie je bent. Ik wil mij ook aansluiten bij een 'lifegroup', een soort Bijbelstudiegroep op woensdagavond waarbij je doorpraat over de preek en over het leven.

En toen was dan ook het moment daar dat ik weer een weekendje terug naar Nederland ging. En niet zonder reden: om de liefde te vieren!
We hadden een prachtige bruiloft van Christi & Mart op een boot in Amsterdam. Verder ging ik met Dumain nog naar het strand, en hebben we in Haarlem nog een goede regenjas gescoord met korting. Dit is een must-have in het regenachtige Bergen. Thuis vierden we de verjaardag van Samuël en ook Judith zocht ik nog even op. Toen ik terugkwam besefte ik wel dat het leven hier nu écht begint.

Het is echt heel prettig dat iedereen hier zo goed Engels spreekt. Ik word wel veel in het Noors aangesproken, maar niemand kijkt er van op dat je overschakelt in het Engels.
Ook mijn docenten spreken vloeiend Engels. Ik volg drie vakken over Amerikaanse politiek, populaire muziek en Noors. Heel uiteenlopende vakken en allemaal echt anders dan wat ik in Nederland doe, en tot nu toe bevalt het supergoed.
De docenten zijn echt gepassioneerd over hun vakgebied en proberen de lessen interactief te maken.

Het valt me op dat de winkels hier heel lang open zijn. De supermarkten zijn normaal standaard tot 22 of 23 uur open, terwijl het er nooit druk is.
De McDonalds is zelfs 24uur per dag open!
Op zondag zijn veel winkels wel gesloten of beperkt open. Dat zou je dan weer niet verwachten in zo'n stad.

Het valt me heel erg mee om met vijftien anderen in een appartement te wonen. Ik geniet er juist van om met iedereen een praatje te maken. Er zijn veel nationaliteiten: een Zweed, drie Duitsers, twee Spanjaarden, een Italiaanse, twee Nederlanders, drie Fransen, drie Slovenen en een Zwitser. Je hoort hier dus veel talen door elkaar!
Verjaardagen vieren we door met elkaar te eten (of uit eten) en gisteravond gingen we met elkaar naar een feestje.

De tijd die ik over heb naast het studeren wil ik graag invullen met wat vrijwilligerswerk. Hier op Fantoft (waar de meeste internationale studenten wonen) is de Klubb, waar veel activiteiten worden georganiseerd. Gisteren hielp ik daar met een gratis ontbijt voor alle studenten. We moesten wafels en pannenkoeken bakken en uitdelen. Er kwamen mega veel mensen op af! Het was erg leuk om te doen. Verder ga ik daar elke week een uurtje 's avonds werken bij het verhuur kantoortje. Hier kun je allerlei reisattributen huren, zoals tenten en slaapzakken.
Ik heb ook een Nederlands oppasgezin gevonden, om af en toe nog wat Noorse kronen terug te verdienen. Dat kan ik wel gebruiken!

Daarnaast probeer ik ook elke week naar de sportschool te gaan. Deze zit op 3 minuten lopen van mijn appartement. Volgend weekend hopen we naar Trolltunga te gaan, een pittige hike van wel 27,5 kilometer. Het uitzicht schijnt prachtig te zijn.

Veel liefs,
Rebekka



  • 03 September 2018 - 17:58

    Fennie Van Den Brink:

    Hoi lieve nicht!
    Wat leuk om je verhalen te lezen en een inkijkje te krijgen en je nieuwe leven.
    Veel plezier nog en heel veel groetjes van alle Brinkies van de Frank Hoeckellaan in Barneveld

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rebekka

Hoi! Ik ben Rebekka. Welkom op deze blog over mijn avontuur in Bergen! Ik ben 21 jaar en ik studeer Algemene Sociale Wetenschappen in Utrecht. Het eerste semester van 2018/2019 zal ik vakken gaan volgen in Bergen, Noorwegen. Ik zit dan in het derde jaar van mijn studie. Omdat ik veel profileringsruimte in mijn studie heb, kan ik veel zelf invullen. Wanneer ik terugkom hoop ik af te studeren. Schrijven vind ik leuk om te doen, daarom hoop ik jullie via deze weg op de hoogte te houden van alles wat ik meemaak! Liefs, Rebekka

Actief sinds 20 Juni 2018
Verslag gelezen: 976
Totaal aantal bezoekers 7485

Voorgaande reizen:

06 Augustus 2018 - 20 December 2018

Studeren in Bergen

Landen bezocht: