Weekend in het hoge noorden - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Rebekka van Ingen - WaarBenJij.nu Weekend in het hoge noorden - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Rebekka van Ingen - WaarBenJij.nu

Weekend in het hoge noorden

Door: Rebekka

Blijf op de hoogte en volg Rebekka

12 December 2018 | Noorwegen, Bergen


Na een tweede periode van zo’n 7 weken kwam Dumain mij weer eens opzoeken in Bergen. Wat hadden we daar weer zin in! Op afstand communiceren is niet ideaal, hoewel we ook gemerkt hebben dat het ons dichter naar elkaar heeft doen groeien. We zagen er allebei weer enorm naar uit om elkaar te kunnen knuffelen en in de ogen aan te kunnen kijken. Na één nachtje in een heel mooi hotel in Bergen en een luxueus ontbijt vierden we nog Sinterklaas! Hier in Noorwegen draait alles om kerst, maar gelukkig heb ik wel mijn chocoladepepernoten en chocoladeletters kunnen eten.

Op donderdagmiddag vertrok onze vlucht richting Tromso. Dit is één van de meest noordelijke steden van Noorwegen en heeft zelfs een universiteit. Zelf had ik al het één en ander gehoord van mijn huisgenoten die er geweest waren. Toen we aankwamen rond half 5 was het al helemaal donker. We kwamen erachter dat in deze periode de zon helemaal niet opgaat.. Rond een uur of 10 werd het wat lichter en vanaf 1 uur werd het weer donkerder, maar écht zonlicht zie je gewoonweg niet. Dat was best wel vreemd om mee te maken en doet niet veel goeds voor je slaap, eetlust en besef van tijd. Echter zeiden alle Noren die wij tegenkwamen dat zij er aan gewend waren en dat er prima mee te leven valt. In de zomer hebben ze het tegenovergestelde: de zon schijnt dan ook ’s nachts. Het viel ons ook direct op dat er een flink pak sneeuw lag! Dit scheen er pas sinds een paar dagen te liggen. De mensen die we tegenkwamen hadden spikes bevestigd onder onze schoenen, wij hadden dat niet en daarom was het op sommige plekken echt glibberen op gladde wegen.

Onze airbnb was ook een fijn appartement op een niet al te lange afstand van het centrum, met een extra woonkamer om te chillen en de badkamer had zelfs een regendouche. Op vrijdag vertrokken we naar het centrum. De straatjes waren uiteraard leuk verlicht en er lag dus een heleboel sneeuw. In Tromso is er een berg die over de stad uitkijkt, genaamd Floya. Dit doet denken aan Floyen in Bergen, die ook een uitzicht over de stad geeft. We namen de kabelbaan met een Aziatische jongen uit onze Airbnb. Bovenop konden we nog verder doorlopen naar de top van de berg. We zakten een heel stuk weg in de sneeuw en bleken niet goed genoeg gekleed te zijn om verder te gaan. Daarna bekeken we de moderne kerk, de arctic cathedral.
’s Avonds scheen het Noorderlicht goed te zien te zijn dus zijn we met een tourbusje meegegaan richting Finland, waar we stopten op een afgelegen, sprookjesachtige plek bij een bos. We kregen skipakken om warm te blijven. We hebben het Noorderlicht daar gezien en dat was echt heel mooi! Alhoewel het met het blote oog minder spectaculair is dan wanneer je het ziet op een professionele camera. Wij waren de enigen zonder zo’n camera, maar ook foto’s zaten bij de tour inbegrepen. Ik vond de sterrenhemel heel indrukwekkend, er waren er heel veel en ze waren ook heel helder. We gingen bij een vuurtje op elandenhuiden zitten en we kregen daar ook een Noors hapje met chocolademelk. Heel leuk om mee te maken en romantisch natuurlijk!

De andere twee dagen hebben we voornamelijk gewandeld in onze omgeving, om het meer bij het appartement heen. Op zondag wilden we op zoek gaan naar een plek om te skiën, maar helaas was dat niet mogelijk. We kwamen toen wel een heel leuk hutje tegen met een prachtig uitzicht over een heuvel. We spraken daar Noren die daar op een vrije zondag met hun koffiekopjes heen gaan om met familie te zijn, de kinderen kunnen dan om de hut heen spelen in de sneeuw en sleeën van de heuvel. Wat dat betreft toch wel een prachtige plek om te wonen! We gingen nog gezellig uit eten en zagen toen het noorderlicht ook nog in de stad. Echter is het in de stad wel iets minder zichtbaar, vanwege het licht wat uit de stad komt.

Het was een heel fijn weekend waarin we weer uitgebreid bij konden praten, lol konden maken, spelletjes doen en buiten de nieuwe omgeving verkennen. We hebben er heel erg van genoten en zien er stiekem ook wel naar uit dat we straks geen afscheid meer hoeven te nemen voor langere tijd. Maandag zat ons avontuur er al weer op en vlogen we terug naar Bergen.

Ondertussen is het al weer 1,5 week verder en heb ik mijn laatste tentamen ingeleverd. Het was nog even bikkelen en nu heb ik dan vakantie. Het is wel heel gek om te bedenken dat het nu al bijna over is… Maandag vlieg ik weer naar Nederland. Ik zal dan nog een laatste blog schrijven over hoe ik de gehele periode hier heb ervaren.

Liefs en tot snel,
Rebekka

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rebekka

Hoi! Ik ben Rebekka. Welkom op deze blog over mijn avontuur in Bergen! Ik ben 21 jaar en ik studeer Algemene Sociale Wetenschappen in Utrecht. Het eerste semester van 2018/2019 zal ik vakken gaan volgen in Bergen, Noorwegen. Ik zit dan in het derde jaar van mijn studie. Omdat ik veel profileringsruimte in mijn studie heb, kan ik veel zelf invullen. Wanneer ik terugkom hoop ik af te studeren. Schrijven vind ik leuk om te doen, daarom hoop ik jullie via deze weg op de hoogte te houden van alles wat ik meemaak! Liefs, Rebekka

Actief sinds 20 Juni 2018
Verslag gelezen: 272
Totaal aantal bezoekers 7487

Voorgaande reizen:

06 Augustus 2018 - 20 December 2018

Studeren in Bergen

Landen bezocht: